Trzygłów - dwór
Anna Walkiewicz
|
|
|
Widok ogólny
(fot. G.Solecki) |
|
Wnętrze holu w skrzydle neobarokowym
(fot. G.Solecki) |
Pierwsza siedziba rycerska w Trzygłowiu powstała w
obrębie wczesnośredniowiecznego grodziska usytuowanego poza zabudową wsi.
Zachowane relikty datowane na 2. połowę XIV w. dowodzą, że była to kamienno-ceglana
budowla obronna w typie wieży, otoczona wałami i fosą. Warownia służyła
kolejno rodom: von Troye i von Mellin. Ci ostatni opuścili siedzibę w
1520 r. Od tego czasu budowla była niezamieszkała, a jej mury ulegały
rozbiórce.
Budowę nowej siedziby w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań wsi podjęli
Mellinowie w 2. ćwierci XVII w. Nowy dwór wzniesiony na wschodnim brzegu
jeziora, miał prostą formę architektoniczną parterowej budowli ryglowej,
na ceglanym podpiwniczeniu, z dachem krytym słomą. Około połowy XVIII
w. Henning Christian von Mellin odnowił dwór i zmodernizował wnętrze o
dwutraktowym, niesymetrycznym układzie, z klatką schodową umieszczoną
w sieni. Kolejne zmiany w bryle i wystroju dworu nastąpiły po 1803 r.,
kiedy majątek przeszedł na własność Heinricha von Oertzen. Od frontu nadbudowano
piętro, a główne wejście poprzedzono empirowym gankiem. Elewacje dworu
otynkowano i ozdobiono boniowaniem na całej powierzchni, w fasadzie wprowadzono
profilowany gzyms kordonowy, a otwory okien ujęto opaskami. Wprowadzone
zmiany wystroju nosiły cechy klasycyzmu.
W 1820 r. majątek przeszedł na własność Adolfa Ferdynanda von Thaddena,
jako wiano zaŚlubionej Henrietty von Oertzen. Dzięki działalności nowego
właściciela Trzygłów stał się ośrodkiem pietystów, od 1821 r. organizowano
prywatne nabożeństwa, a w 1829 r. odbyła się tu pierwsza konferencja dla
duchownych i wyznawców pietyzmu w Prusach. Rodzina w późniejszym czasie
przyjęła nazwisko Thadden-Trieglaff. Dwór oprócz funkcji mieszkalnej i
reprezentacyjnej stał się lokalnym centrum religijnych spotkań gromadzącym
licznych gości. Stosownie do nowych funkcji w latach 1840-44 dobudowano
do północnej części zachodniej elewacji "Białą Salę". Był to
budynek ryglowy, na rzucie prostokąta, podpiwniczony, parterowy, nakryty
płaskim dachem dwuspadowym. W południowej części elewacji zachodniej dostawiono
drewniany, arkadowy portyk poprzedzający wejście. Równocześnie powiększono
park, wykorzystując malownicze położenie na lekko wyniesionym brzegu jeziora.
Kolejną przebudowę rezydencji podjął Adolf von Thadden-Trieglaff na przełomie
XIX/XX w. Do południowej ściany szczytowej ryglowego dworu dobudowano
monumentalne skrzydło, które zdominowało bryłę starszego budynku. Nowa
część, nazywana pałacem, została zaprojektowana jako reprezentacyjna budowla,
z bogatym wystrojem architektonicznym i wnętrzami nawiązującymi do baroku.
Mocno rozczłonowana bryła z dostawioną do elewacji frontowej 3-kondygnacyjną
wieżą mieszczącą klatkę schodową stała się dominantą w krajobrazie wsi.
W południowej części pałacu urządzono kaplicę poprzedzoną niewielkim holem.
Sakralna funkcja wnętrza została uczytelniona w sposobie opracowania elewacji
zewnętrznych z zastosowaniem form odnoszących się do sztuki romańskiej,
co z jednej strony stanowiło nawiązanie do sztuki chrześcijańskiej w jej
pierwotnym, surowym charakterze, a jednocześnie służyło podkreśleniu ciągłości
trwania rodu i jego rycerskiej tradycji.
Ostatnim właścicielem majątku przed II wojną Światową był Reinhold von
Thadden-Trieglaff. Rezydencja wraz z zespołem zabudowań folwarcznych bez
zniszczeń przetrwała czas wojny. Po jej zakończeniu w majątku stacjonowały
wojska radzieckie, a następnie zabudowania wraz z przynależnymi gruntami
weszły w skład Państwowych Nieruchomości Ziemskich. Od roku 1969 zorganizowano
tu gospodarstwo rolne, przekształcone następnie w Stację Hodowli Roślin.
Obecnie stanowi własność prywatną.
W latach powojennych wnętrza rezydencji adaptowano na cele administracyjno-mieszkalne.
W latach 60. XX w. rozebrano "Białą Salę" i empirowy ganek,
zlikwidowano portyk, zastępując go płaskim ryzalitem zwieńczonym drewnianym,
trójkątnym szczytem. W neobarokowym skrzydle zachowały się elementy dawnego
wystroju wnętrz: w głównym holu - kominek dekorowany kartuszem herbowym,
drewniana klatka schodowa z balustradą oraz witraż, sztukaterie z motywami
wici roślinnej na sufitach sali jadalnej i salonu, stolarka drzwiowa malowana
techniką mazerunku.
|