Rybokarty - pałac
Anna Walkiewicz
|
|
|
Widok od strony jeziora
(fot. G.Solecki) |
|
Herb rodu von Lettow na fasadzie pałacu
(fot. G. Solecki) |
|
Wnętrze neobarokowej klatki schodowej w wieży
pałacu
(fot. G. Solecki) |
Zespół pałacowo-parkowy jest
przykładem budowli złożonej, przekształcanej w kolejnych fazach budowlanych
w okresie od około połowy XVIII w. do wybuchu I wojny światowej.
Czas budowy pierwotnej, barokowej rezydencji można
określić w przybliżeniu na 3. ćwierć XVIII w. i związać z działalnością
podkomorzego Karola Eligiusza von Edling, ostatniego z rodu. Na podstawie
ikonografii oraz badań architektonicznych piwnic i murów obwodowych pałacu
można w przybliżeniu określić, iż pierwotnie był to budynek wzniesiony
na rzucie prostokąta o wymiarach 28 x 14 m, częściowo podpiwniczony, o
piwnicach sklepionych kolebkowo, dwukondygnacyjny, o tradycyjnym, dwutraktowym
rozplanowaniu wnętrz z sienią na osi z mansardowym dachem.
Kolejny etap w dziejach siedziby nastąpił około połowy
XIX wieku, kiedy to na zlecenie Ferdynanda von Lettow - ówczesnego właściciela
- przeprowadzono jej przebudowę w duchu neogotyku romantycznego wg wzorów
angielskich. Do zachowanej barokowej bryły nakrytej mansardowym dachem
dobudowano od strony północnej czworoboczna wieżę mieszczącą klatkę schodową.
Podział. elewacji zaznaczono płaskim, linearnym detalem architektonicznym:
lizenami zakończonymi ośmiobocznymi wieżyczkami, połączonymi attyką imitująca
krenelaż. Do elewacji frontowej (wschodniej) dostawiono arkadowy portyk
wsparty na kwadratowych słupach, a od zachodu ganek o konstrukcji słupowej,
zakończony tarasem o balustradzie analogicznej do wieńczącego elewację
krenelażu. Na terenie Pomorza około połowy XIX stulecia wiele siedzib
szlacheckich zostało zmodernizowanych przy użyciu form nawiązujących do
gotyku. Popularność neogotyckich form architektonicznych wynikała z przyjętej
identyfikacji gotyku ze stylem narodowym oraz idealizacja okresu średniowiecza
i etosu rycerskiego.
W 1901 r. majątek przeszedł na własność adwokata Fritza
Röchlinga, który zlecił przekształcenie kameralnej siedziby wiejskiej
w reprezentacyjną rezydencję, stanowiącą swoistą nobilitację nowego właściciela-mieszczanina.
Rozbudowany pałac zachowa. neogotycki wystrój architektoniczny, uzupełniony
większa ilością motywów i detali nawiązujących do typu neogotyku malowniczego.
Rzut pałacu powiększono do wymiarów 35 x 14 m, korpus przedłużono w kierunku
południowym o jedna oś oraz aneks mieszczący dodatkową klatkę schodową.
We wnętrzu podwyższono strop nad parterem, co spowodowało zmianę dachu
mansardowego na czterospadowy. W elewacjach frontowej i ogrodowej środkowe
osie podkreślono pseudoryzalitami, przemurowano część otworów okiennych,
dostosowując ich wielkość do podwyższonych pomieszczeń, okna w pseudoryzalitach
zamknięto łukami Tudora, arkady podjazdu przed wejściem do wieży zastąpiono
prostokątnymi otworami, obniżono otwór wejścia, zamurowano część okien
doświetlających wieżę, do południowej ściany wieży dostawiono wieżyczkę
łączącą piętro pałacu z pomieszczeniami wieży. Zlikwidowano dawną klatkę
schodową w wieży i zastąpiono ją reprezentacyjnym holem wiodącym do nowej,
monumentalnej, neobarokowej klatki schodowej umieszczonej w zachodnim
trakcie tej części pałacu. Na fasadzie zachowano zdobiący attykę herb
rodu von Lettow. Do dekoracji wnętrz zastosowano motywy zaczerpnięte z
renesansu, baroku i rokoka. Na iluzjonistycznym plafonie zdobiącym salon
widniała sygnatura znanego berlińskiego malarza i rysownika Alberta Wirtha
wraz z datą "1903", co pozwala przypuszczać, że pozostałe elementy
wspaniałego wystroju pałacowych wnętrz sprowadzono z Berlina - wiodącego
na terenie Prus ośrodka artystycznego.
Około 1914 r. do elewacji północnej dobudowano dwukondygnacyjne
skrzydło z czworoboczną wieżą. W tym samym czasie powstał ceglany parkan
oddzielający część reprezentacyjną siedziby od gospodarczej. W posiadaniu
Röchlinga majątek w Rybokartach był do około 1930 r., po nim właścicielem
został Möller z Gdańska. Założenie bez zmian przetrwało do 1945 r. Po
zakończeniu działań wojennych pałac wraz z zabudową gospodarczą i przynależnymi
gruntami przekazano miastu Gryfice. W latach 1962-74 w pałacu mieściła
się szkoła podstawowa, później opustoszały budynek ulegał dewastacji.
Pałac w stanie ruiny w 1992 r. zakupił prywatny właściciel. W latach 2000-2005
r. przeprowadzi. zewnętrzne prace budowlane i adaptował część wnętrz pałacowych
na hotel i restaurację. Z dawnego wystroju wnętrz zachowały się elementy
neobarokowych dekoracji rzeźbiarskich i sztukatorskich paradnej klatki
schodowej wraz z kutymi balustradami schodów i ślepej galeryjki, fragment
iluzjonistycznego plafonu A. Wirtha oraz fragmenty neorenesansowej dekoracji
salonu wraz z przejściem w formie serliany.
|