Płoty - zamek
Kamila Wójcik
|
|
|
Widok od strony północno-wschodniej
(fot. G.Solecki) |
|
Widok na litografi E. Sannego z 1843 r. |
|
Wnętrze sali rycerskiej
(fot. G. Solecki) |
Zamek w Płotach zbudował
w latach 70. XIII wieku Dobiesław z Otoka. Była to obronna wieża mieszkalna,
kontrolująca trakt handlowy do Koszalina. W XIV wieku ujęta została czworobokiem
murów osłonowych. Około roku 1540 pomiędzy wieżę a mur obronny wstawiono
trójkondygnacyjne skrzydło mieszkalne z wykuszem widokowym w elewacji
wschodniej. Najstarsza zachowana kartografia, tj. plan miasta wykonany
przez Knüppela w 1740 roku, dokumentuje nieistniejąca obecnie zabudowę
gospodarczą.
Generalna przebudowa zamku płotowskiego miała miejsce
na początku XVII wieku. Dominującą w dotychczasowym kształcie założenia
średniowieczną wieżę częściowo zburzono, wstawiając w pomniejszoną przestrzeń
nową, czterobiegową klatkę schodową, opartą na masywnym środkowym filarze.
Pozostałą część wieży obniżono i zaadaptowano na kaplicę zamkową (usuniętą
w XVIII wieku). Wykusz wschodni przedłużono do poziomu terenu, tworząc
ryzalit środkowy o zwężającej się ku górze ścianie frontowej, zamkniętej
wolutowym szczytem. W elewacji od strony Regi założono dansker. Przemurowano
okna, dając im prostokątne renesansowe wykroje, zamurowano strzelnice.
Elewacje otynkowano, stosując odcień tynku o barwie słonecznikowej żółci.
Po wprowadzeniu nowych podziałów i przekształceń zamek
otrzymał kształt nieregularnego prostokąta z wyodrębnioną monumentalną
klatką schodową i głównym wejściem prowadzącym na parterze do reprezentacyjnej
Sali Rycerskiej, sąsiadującej z obszerną kuchnią. Wnętrza parteru i pierwszego
piętra przykryto sklepieniami kolebkowymi z lunetami o wyodrębnionych
prostokątnych plafonach. Szczególnie efektowne sklepienia dwuprzęsłowe
założono w Sali Rycerskiej, podpierając je jedną kolumną w porządku toskańskim.
Głowicę wykonanej z piaskowca kolumny ozdobiono na narożach płaskorzeźbionymi
głowami lwów. Salę wyposażono w masywny kominek z dekoracyjna nadstawa
ujęta esownicami. Wnętrza zamkowe ozdobiono barwnymi polichromiami. Stylistycznie
wzorowano się na nowatorskich dla architektury Pomorza Zachodniego formach
renesansu wprowadzonych przez północnowłoskich architektów w czasie rozbudowy
zamku szczecińskiego (1575-77). Nawiązania są szczególnie czytelne w dekoracyjnej
oprawie architektonicznej wnętrz. Aranżacja sklepienia Sali Rycerskiej
wzorowana była na rozwiązaniach sklepień kolebkowych reprezentacyjnego
skrzydła północnego zamku książęcego. Polichromowane motywy ornamentalne
i przedstawieniowe mają też swoje bezpośrednie odwołania do elementów
dekoracji wnętrz zamkowych i charakteru życia dworskiego.
Długotrwałe nowożytne wojny wyniszczały także Płoty
- miasto i zamek. Od początku XIX wieku obiekt był już w częściowej ruinie.
W latach 40. XIX wieku ówcześni właściciele przekazali obiekt w użytkowanie
powołanemu w Płotach towarzystwu opieki nad biednymi dziećmi. W roku 1860
jeden z wychowanków zaprószył ogień i zamek częściowo spłonął. Do czasów
II wojny światowej pozostał nie odbudowany, jedynie prowizorycznie zabezpieczony.
W roku 1912 ówczesny Konserwator Zabytków prowincji pomorskiej, Hugo Lemcke,
szczegółowo opisał w swoim inwentarzu cenny pomnik kultury, zamieszczając
też inwentaryzację rysunkową budowli i zachowanego wyposażenia.
Działania wojenne 1945 roku znacząco naruszyły konstrukcję,
co spowodowało osunięcie w 1956 roku całego północno-wschodniego narożnika
budowli. Wówczas to polskie władze konserwatorskie podjęły decyzję o odbudowie
zamku z przeznaczeniem go na cele kulturalne. Podczas renowacji wydobyto
i wyeksponowano cechy renesansowej przebudowy, uczytelniając jednocześnie
wcześniejszą gotycką formę budowli.
Po odbudowie w zamku umieszczono filię Archiwum Państwowego
w Szczecinie oraz Bibliotekę Miejską.
|