Przelewice - pałac
Cezary Nowakowski
|
|
|
Fasada pałacu
(fot. G.Solecki) |
|
Centralna część fasady przed remontem |
|
Wnętrze holu
(fot. G. Solecki) |
Pałac przelewicki wzniesiony
został w 1800 roku (data MDCCC umieszczona jest na płycinie nad drzwiami)
wg projektu nieznanego architekta, wywodzącego się ze środowiska twórców
berlińskich, być może przez Heinricha Gentza. Fundatorem budowy był pochodzący
z Berlina August Heinrich Borgstede, który - jak donosiła ówczesna prasa
- "swoim działaniem dla majątku przelewickiego przemienił go w najpiękniejszą
wiejską siedzibę na Pomorzu". W 1821 roku pałac wraz z majątkiem
w Przelewicach kupił książę August Pruski, bratanek króla Fryderyka II
Wielkiego, dla swej przyjaciółki Marii Augusty Arndt, która mieszkała
w pałacu do śmierci w 1834 roku. W 1825 roku otrzymała tytuł "pani
na Przelewicach". Od 1876 roku obiekt przeszedł w ręce Caspara Lachmana,
a w 1922 roku stał się własnością Conrada von Borsiga, który obok pałacu
założył istniejący do dziś ogród dendrologiczny.
Pałac założony na planie wydłużonego prostokąta uzyska.
formę podpiwniczonej, dwukondygnacyjnej budowli przykrytej dachem naczółkowym.
Zgodnie z założeniami klasycyzmu berlińskiego architekt zaproponował oszczędne
podziały elewacji, sprowadzone do gzymsu kordonowego i rytmu prostokątnych
okien, dłuższych na parterze i krótszych na piętrze, ozdobionych prostymi
odcinkami gzymsów nadokiennych opartych na kroksztynach. Monotonię podziałów
na fasadzie przerwał ryzalit, opracowany w oparciu o podziały "wielkiego
porządku" ze sztuki antycznej. Cofnięte z lica prostokątne wejście,
ujęte boniowanymi pasami muru i dwoma kolumnami w porządku jońskim, zwieńczono
półkolistym nadświetlem z opaską i kluczem w zwieńczeniu oraz belkowaniem
z podwójnymi lizenami w porządku toskańskim. Całość zwieńczono trójkątnym
tympanonem wypełnionym płaskorzeźbą; drugą umieszczono w płycinie nad
wejściem. W 13-osiowej elewacji ogrodowej (północnej) wyróżniono trzyosiową
część środkową, cofając ją nieznacznie względem lica, które pokryto fakturą
boniowania. Występujące tu otwory zakomponowano w trzech półkolistych
arkadach. W elewacjach szczytowych umieszczono po trzy okna a w szczytach
charakterystyczne półkoliste naświetla.
Relief w tympanonie przedstawia dwie półleżące postaci
kobiece w układzie antytetycznym, trzymające w rękach napełnione owocami
rogi obfitości. Oś reliefu wyznacza profilowana kolumna, której kapitel
ma kształt patery z owocami. W płycinie nad drzwiami zakomponowano relief
o tematyce alegorycznej, z boginią ziemi Ceres trzymająca sierp i wiązkę
kłosów, z postacią pasterza wspartego na lasce i rozdzielająca obie postaci
rzeźbą barana.
Wnętrze pałacu rozplanowano w układzie dwutraktowym,
z kolistym holem na osi wejścia w fasadzie i salą balową z zaokrąglonymi
narożami na osi wejścia w elewacji ogrodowej. We wnętrzu holu ustawiono
osiem drewnianych kolumn w porządku jońskim, wspierających antresolę ujętą
balustradą wypełnioną tralkami. W ścianach, pokrytych pierwotnie polichromiami,
umieszczono cztery półkoliście zakończone nisze, w których ustawione były
zapewne rzeźby antyczne. W kolorystyce imitującej marmur pomalowane zostały
również kolumny. Schody prowadzące na piętro ulokowano w pomieszczeniu
po lewej stronie holu.
Po 1945 roku pałac zaadaptowano na mieszkania pracowników
Państwowego Gospodarstwa Rolnego. Nie remontowany popadł jednak w ruinę
i w 1971 roku został opuszczony. W 1994 roku przejęty został przez Urząd
Gminy w Przelewicach. W latach 2004-06 został odbudowany i adaptowany
na ośrodek konferencyjny.
Przelewickie założenie pałacowo-dworskie należy do
grupy cennych XIX-wiecznych zespołów rezydencjonalnych Pomorza, a arboretum
otaczające pałac jest jedną z najwartościowszych placówek dendrologicznych
w Polsce.
|