Szczecin - zamek
Radosław Walkiewicz
|
|
|
Widok zamku od strony Odry
(fot. G.Solecki) |
|
Widok na skrzydło południowe z wieżą zegarową
(fot. G.Solecki) |
|
Krypta książęca (fot. G.Solecki) |
|
Płyta nagrobna księcia Barnima III
(fot. G. Solecki) |
Zamek Książąt Pomorskich położony jest na wzgórzu,
nieopodal rzeki Odry, w północno-wschodniej części starego miasta. Źródła
historyczne wspominają o istnieniu w tym miejscu w XII w. książęcego "pallacium",
jednak najstarsze zachowane relikty siedziby książęcej pochodzą dopiero
z połowy wieku XIV.
W 1346 roku mieszczanie udzielili księciu Barnimowi
III zgody na budowę murowanego dworu. Na jej mocy w pólnocnej części wzgórza
(w miejscu dzisiejszego skrzydła północnego) wzniesiono dom mieszkalny
oraz na zachód od niego kaplicę, która uzyskała z czasem godność kolegiaty.
W drugiej połowie XIV wieku skromną świątynię zamkniętą pięciobocznym
prezbiterium rozbudowano o ambit i nawy boczne. Do jednej ze ścian ambitu
dobudowano również pięcioboczną kaplicę (póĽniejszą kryptę grzebalną),
w której w 1368 roku spoczął sam fundator. Około 1400 r., na południe
od domu mieszkalnego, wybudowano budynek mieszczący salę rycerską. Całą
zabudowę otoczono murem. W latach 1428-30 Kazimierz VI rozebrał umocnienia
po stronie południowej i rozpoczął budowę "dużego domu" (stojącego
w miejscu dzisiejszego skrzydła południowego) z Wieżą Więzienną i nowym
murem obronnym od strony południowej. Mury w piwnicy dzisiejszego skrzydła
południowego, znajdujące się 70 cm poniżej przyziemia, pochodzą z tego
okresu budowy.
Budowę skrzydła południowego ukończył jednak dopiero
Bogusław X (1454-1523) w roku 1491. Książę potrzebował obszerniejszej
i bardziej okazałej siedziby w związku ze ślubem z polską księżniczką
Anną, córką króla Kazimierza Jagiellończyka. Wzniesiony w tym celu nowy
dom był budynkiem na planie prostokąta z wieżą (obecnie Zegarową) umieszczoną
na osi budynku od strony dziedzińca. Druga, starsza wieża (zwana Więzienną)
znajdowała się przy narożniku południowo-zachodnim. W piwnicy wymurowano
sklepienia krzyżowe na gurtach, wsparte na siedmiu ośmiobocznych filarach
(piwnice przetrwały do dziś). Dwie kondygnacje nadziemne zrealizowano
jako dwunawową halę nakrytą sklepieniami gwiaĽdzistymi. W wieży od strony
dziedzińca na parterze umieszczono sień, natomiast na piętrze izbę mieszkalną.
Rozbudowy skrzydła południowego, którego ukończenie
upamiętniono w 1538 roku płytą erekcyjną, dokonał Barnim XI (1531-1569).
Budowlę podwyższono o trzecie piętro i nakryto dachem dwuspadowym z pięcioma
wystawkami i szczytami przy elewacjach podłużnych oraz dużymi szczytami
przy elewacjach bocznych. Trzecią kondygnację, jak i związane z nią szczyty,
udekorowano blendami i oknami o kotarowych łukach, a zwieńczenia szczytów
wypełniono bogatą kompozycją maswerkową o układzie pasowym. W polach blend
umieszczono malowidła figuralne. Nadbudowano też obie wieże, które ozdobiono
tym samym co szczyty systemem blend oraz zwieńczono ceramicznymi hełmami.
W wieży znajdującej się po stronie dziedzińca wprowadzono sklepioną klatkę
schodową. Stan ten istniał do czasu pożaru w 1551 r., który zniszczył
wnętrza. Podczas odbudowy na parterze wydzielono dwie komnaty przykryte
sklepieniami sieciowymi, a pozostałą dużą salę nakryto rzeĽbionym i malowanym
stropem belkowym z podciągiem wspartym na pięciu słupach. Ozdoby stropów
czerpały ze stylistyki gotyckiej i renesansowej. Prawdopodobnie Barnim
XI, przed swoją abdykacją, rozpoczął też budowę skrzydła wschodniego,
które posiadało biforyjne, prostokątne okna z ceglanymi obramieniami (para
takich okien zachowała się w elewacji od strony Odry).
W latach 1575-77, na zlecenie księcia Jana Fryderyka,
mistrz budowlany Wilhelm Zachariasz dokonał wielkiej rozbudowy zamku w
stylu nawiązującym do renesansu włoskiego. W 1573 r. rozebrano zabudowę
średniowieczną: dom mieszkalny, kościół św. Ottona, mur obronny oraz budynek
z salą rycerską, pozostawiając skrzydło południowe (tzw. "duży dom").
W ramach przedsięwziętych prac ukończono rozpoczęte przez Barnima skrzydło
wschodnie oraz wzniesiono dwa nowe: północne i zachodnie. Powstał wówczas
zwarty kompleks budynków z dziedzińcem zbliżonym do kwadratu o wym. ok.57×53
m. Przy elewacji wschodniej skrzydła północnego wybudowano okazałą wieżę
będącą elementem umieszczonej tu kaplicy zamkowej. Nowe renesansowe skrzydła
wzniesiono jako podpiwniczone, trzypiętrowe budynki nakryte płaskimi dachami
z attykami. Attyki o grzebieniu z wolut i sterczyn zakończonych szyszkami
wykuto w piaskowcu. Naroża skrzydeł i wieży ozdobiono gładkimi boniami
wykonanymi w tynku, natomiast okna ujęto w profilowane kamienne obramienia.
Obie wieże nadbudowano i nakryto hełmami.
Do skrzydeł zachodniego i północnego dobudowano krużganki,
natomiast przy skrzydle wschodnim nadwieszono ganek. Komunikację pomiędzy
piętrami rozwiązywały obszerne klatki schodowe w nowych skrzydłach oraz
schody w wieżach przy skrzydle południowym i zachodnim. Klatka schodowa
skrzydła północnego oraz identyczna ze skrzydła zachodniego, były pierwszymi
na Pomorzu Zachodnim schodami typu "włoskiego", dwubiegowymi
powrotnymi. Wejścia do sieni z klatkami schodowymi, w skrzydłach północnym
i zachodnim, wykonano w formach zdwojonych, ozdobnie opracowanych portali.
W murze, przy wjeĽdzie na zamek od strony południowej wybudowano okazałą
bramę. Na parterze skrzydła północnego umieszczono kaplicę zamkową pod
wezwaniem św. Ottona, przelotową sień wjazdową, klatkę schodową, sale
dla dworzan oraz oratorium książęce. Na pierwszym piętrze zlokalizowano
komnaty księcia, na drugim piętrze księżnej. Wszystkie pomieszczenia przykryto
sklepieniami kolebkowymi o niskiej strzałce łuku, z lunetami o ostrych
szwach wysklepek. Sklepienia wsparte były pośrodku na kwadratowych murowanych
filarach i ośmiobocznych kolumnach z piaskowca z kapitelami oraz bazami.
Wnętrze kaplicy ujęto po bokach ciągiem przyściennych filarów, na których
rozpięto sklepienie kolebkowe z lunetami. Pomiędzy filarami przyściennymi
zawieszono dwie kondygnacje renesansowych empor. Główne wejście do kaplicy
umieszczono w wieży-dzwonnicy od strony zachodniej. Do kaplicy można było
się dostać również od strony apartamentów książęcych. W skrzydle wschodnim
na parterze znajdowały się urzędy dworskie, na piętrze sale audiencjonalne
i mieszkalne dworzan oraz urzędników książęcych, wyżej miał pomieszczenia
fraucymer księżnej. Sklepienia wewnątrz wsparto na kwadratowych filarach.
W skrzydle zachodnim w piwnicach ulokowano stajnie, na parterze pomieszczenia
dla służby, na piętrach rozmieszczono sklepione komnaty dla gości. Sklepienia
wsparte były na okrągłych piaskowcowych kolumnach o średnicy 1,5 stopy
(ok. 47cm). Wnętrza wykładane gobelinami i barwnymi tkaninami, ozdobione
były również malowanymi i intarsjowanymi boazeriami oraz malowidłami ściennymi.
Przykłady polichromii z okresu renesansowej rozbudowy zamku, prawdopodobnie
autorstwa Christofa Schreibera, zachowały się na ścianach i sklepieniu
wieży przy południowo zachodnim narożniku skrzydła południowego. Stropy
belkowe zdobiła malowana wić roślinna w kolorach bieli, żółci, czerwieni
i zieleni. Komnaty wyposażone były ponadto w bogato zdobione kominki,
piece i stolarkę drzwiową.
W 1616 roku książę Filip II rozpoczął budowę skrzydła
muzealnego - ostatniego elementu założenia zamkowego. Po śmierci Filipa
budowę ukończył w 1619 Franciszek I. Znajdujące się po zachodniej stronie
zamku piąte skrzydło połączone zostało ze skrzydłem zachodnim dwoma łącznikami
z przejazdami bramnymi. Powstał wówczas kolejny dziedziniec zamkowy zwany
pierwotnie Żurawim, póĽniej Menniczym. Budynek nowego skrzydła był podpiwniczony,
trzykondygnacyjny, nakryty dachem z wystawkami i szczytami o wyraĽnych
wpływach niderlandzkiego renesansu. Parter przykryto sklepieniem krzyżowym
wpartym w niektórych pomieszczeniach na okrągłych ceglanych kolumnach,
w innych na kamiennych ośmiobocznych. Wnętrza na piętrze nakryto stropami.
Na parterze umieszczono wozownię i zbrojownię, na piętrze zaś gabinet
księcia, bibliotekę i ekspozycje zbiorów sztuki.
W 1637 roku, po śmierci ostatniego pomorskiego księcia
Bogusława XIV, Szczecin przeszedł w ręce Szwedów. Nowi użytkownicy zamku,
pomimo planów przebudowy na barokową rezydencję (w 1688 roku architekt
Nikodem Tessim Młodszy wykonał projekt), ograniczyli się ostatecznie do
podstawowych prac restauratorskich oraz napraw po zniszczeniach dokonanych
przez wojska brandenburskie, które oblegały miasto w 1677 roku. W 1694
roku na wieży przy skrzydle południowym zamontowano zegar astronomiczny.
W 1720 roku Szczecin włączono w granice państwa pruskiego.
Zamek został przeznaczony na siedzibę urzędów państwowych. W ciągu XVIII
i XIX wieku zespół uległ licznym adaptacjom, które niemal doszczętnie
pozbawiły go póĽnogotyckich i renesansowych form architektonicznych. Najbardziej
radykalnie przebudowano skrzydło południowe, którego ściany kapitalne
rozebrano do wysokości parteru i wymurowano na nowo. Zachowano wnętrza
piwnic, parteru i obie wieże. Z całego zespołu najmniej zmian nastąpiło
w skrzydle północnym, które poddano restauracji w latach trzydziestych
XIX w.
17 sierpnia 1944 r., w wyniku alianckiego nalotu bombowego,
zamek spłonął. Zawaliły się dachy, sklepienia i stropy, zniszczeniu uległo
wyposażenie zamku. Odbudowę rozpoczęto w 1950, a ukończono w roku 1984.
Głównym projektantem był Stanisław Lautor, współpracowało z nim 30 projektantów
i architektów różnych specjalności. W czasie całego procesu odbudowy przywrócono
zamkowi formę jaką posiadał w okresie największej swojej świetności, a
więc z czasów renesansu. Przy odtwarzaniu dawnych kształtów posłużono
się widokami: sztychem Mateusza Meriana z roku 1652, rysunkami szwedzkiego
artysty Jana Joachima Zeunera z 1673 r, oraz widokiem zamku z obrazu Ludwika
Mosta z 1 połowy wieku XIX. Usunięto póĽniejsze dobudowy zacierające renesansowy
układ. Zrekonstruowano dekoracje maswerkowych szczytów, wystawki i blendy
skrzydła południowego. Przywrócono attyki i zdwojone portale oraz wygląd
zewnętrzny skrzydła muzealnego. Zamek odbudowywano etapami: skrzydło północne
w latach 1958-60, skrzydło wschodnie w latach 1961-65, skrzydło zachodnie
imennicze w latach 1971-76, południowe w okresie od 1972 do 1980 r. Krużganki
przy trzech skrzydłach zamkowych zrekonstruowano w 1961-75. W bruku dziedzińca
zamkowego zostały ukazane relikty dawnego kościoła św. Ottona i książęcych
budowli z wieku XIV i XV odkryte w czasie wykopalisk archeologicznych
przeprowadzonych w latach: 1947-48, 1968 i 1973-74. W 2005 roku podjęto
prace restauracyjne, które objęły m.in. wymianę tynków elewacji i przebudowę
łącznika między skrzydłem zachodnim i południowym.
Po zakończeniu powojennej odbudowy zamek stał się
siedzibą instytucji kultury pn. "Zamek Książąt Pomorskich" oraz
"Opery na Zamku". Od 1999 r. mieści się tutaj także Urząd Marszałkowski
Województwa Zachodniopomorskiego.
|