Darłowo - zamek
Konstanty Kontowski
|
|
|
Widok od strony dziedzińca
(fot. G.Solecki) |
|
Wieża i skrzydło południowe
(fot. G.Solecki)
|
|
Gotycka sala na parterze skrzydła północno-wschodniego
(fot. G.Solecki) |
Zamek w Darłowie jest jedną z najokazalszych budowli,
jakie pozostawiła po sobie panująca na Pomorzu do połowy XVII w. dynastia
zachodniopomorskich Gryfitów. Wybudowany został na wyspie młyńskiej, przyległej
do obrzeża miasta od strony południowo-wschodniej. Lokalizacja w bezpośredniej
bliskości z wodą stanowiła wzmocnienie obronności miasta od ataku drogą
wodną, a jednocześnie uniezależniała całe założenie zamkowe od fortyfikacji
miejskich. Fundatorem zamku był książę Bogusław V, który w 1352 roku nabył
wyspę wraz z młynem od rodziny Behrów, i prawdopodobnie wówczas przystąpił
do jego budowy. W ciągu dwudziestu lat obiekt wyrósł na tyle, że mógł
nadawać się już do zamieszkania. W 1372 roku odbył się tutaj pierwszy
zjazd książęcy, zatwierdzający podział księstwa na dzielnice.
Pierwotny zamek z cegły założony został na rzucie
zbliżonym do kwadratu o wymiarach 31 x 34 m. Od południa posiadał wysuniętą
na osi muru trzykondygnacyjną wieżę bramną. Pod przejazdem bramnym znajdowały
się dwie przesklepione cele, na wyższych kondygnacjach kaplica, a powyżej
zbrojownia. Całość wieży zwieńczono tarasem. Po obu stronach wieży oraz
wzdłuż wschodniej linii muru obwodowego stały zabudowania zamkowe z czteroosiową
salą rycerską. Po przeciwnej stronie wieży, w murze obwodowym północnym,
znajdowała się obronna brama, nad którą nadbudowano strzelnicę z gankiem
dla straży. Wejście na poziom obronny prowadziło schodami w grubości muru.
Stronę północno-zachodnią zamykał mur obwodowy o wysokości około 14 m.
Technika budowlana i sposób dekorowania bryły zamku blendowaniem detalu
znajdują analogie w zachowanych średniowiecznych obwarowaniach miejskich
bram Sławna i Darłowa. Wskazuje to na zaangażowanie jednego warsztatu
do obu tych przedsięwzięć budowlanych.
Pierwszym władcą, który unowocześnił system obronny
i rozbudował zamek, był Eryk I Pomorski, rezydujący na zamku w latach
1449-59. W obrysie pierwotnych murów obwodowych książe wybudował jednotraktowe
niepodpiwniczone skrzydło, dostawione do wewnętrznej części muru zachodniego
oraz opasał zamek drugim obwodem murów obronnych. Jemu przypisuje się
nadto przekrycie sali rycerskiej sklepieniem gwiaździstym. Po śmierci
Eryka zamek stał się siedzibą księżnej Zofii, która przez długie lata
przebywała tu wraz z synem Bogusławem X, późniejszym władcą Księstwa Pomorskiego.
Książe Bogusław X około roku 1480 dokonał kolejnej rozbudowy zamku. Rozebrano
wówczas skrzydło "erykowskie" i dostawiono nowe od strony zewnętrznej,
na całej długości muru obwodowego zachodniego. Było to skrzydło podpiwniczone,
trzykondygnacyjne, mieszczące na parterze pomieszczenia gospodarcze, a
na kondygnacjach wyższych apartamenty dworskie. Od bliskiego sąsiedztwa
z rzeką Wieprzą nazywano je skrzydłem wieprzańskim. W ten sposób zamek
stanowił jednolitą, zamkniętą całość z wewnętrznym dziedzińcem. Poprzez
modernizację funkcji mieszkalnej, jaką było dostawienie kolejnego skrzydła
i poszerzenie wymiarów dziedzińca, siedziba książęca zmieniła zasadniczo
swój charakter. Zamek przestawał być warownią, stając się przede wszystkim
rezydencją o cechach obronnych.
Kolejny rezydent zamku, książę Barnim XI uznał, że
siedziba jest za mała dla rosnących potrzeb dworu. W latach 1523-38 nadbudował
o dwie kondygnacje skrzydło wschodnie i podniósł o jedno piętro skrzydło
południowe. Powstały w ten sposób najbardziej reprezentacyjne sale: sala
przyjęć, zwana także balową, na niższej kondygnacji oraz zespół apartamentów
mieszkalnych powyżej. Usprawnił nadto uciążliwą dotąd komunikację między
poszczególnymi kondygnacjami, budując na zewnątrz dwie spiralne klatki
schodowe. Również wieżę podwyższył o dwie kondygnacje. Mecenasem następnej
rozbudowy był książę Jan Fryderyk, który pod koniec XVI wieku na zewnątrz
muru obwodowego, w miejscu dawnej furty, dostawił niepodpiwniczony budynek
mieszkalny z przejazdem bramnym. Po obu stronach przejazdu znajdowały
się pomieszczenia gospodarcze. Wyższe kondygnacje zajmowały pomieszczenia
jadalni, sypialni i krawca zamkowego. Elewację zewnętrzną budynku otynkowano
i dekorowano silnie wystającymi gzymsami międzyokiennymi.
Historię zamkowego mecenatu zamykają dokonania ostatniego
księcia - Bogusława XIV, który w 1624 r. odbudował zniszczone pożarem
skrzydło wschodnie. W dawnej sali rycerskiej zrezygnował z odtworzenia
sklepienia gwiaździstego, zastępując je polichromowanym stropem belkowym.
W murach obwodowych pomieszczeń II i III kondygnacji skrzydła wschodniego
polecił wybić otwory okienne, aby doświetlić wnętrza, a kondygnację najwyższą
skrzydła wieprzańskiego doświetlił wzniesionymi wystawkami.
Po bezpotomnej śmierci Bogusława XIV w 1637 roku zamek
przejęła księzna-wdowa Elżbieta, która stała się ostatnim mecenasem sztuki
na zamku w Darłowie. Księżna dokończyła rozpoczętą przebudowę sali rycerskiej,
przystosowując ją do funkcji sakralnej. Od roku 1639 jako poświęcona kaplica
zamkowa pw. św. Elżbiety służyła wiernym. Księzna wyposażyła ją w najznakomitsze
dzieła sztuki: w srebrny ołtarz wykonany wg projektu Jana Körvera przez
złotników augsburskich K i Z Lenckerów, przyścienną ambonę wspartą na
stojącej postaci anioła, portrety Lucasa Cranacha i dzieła Albrechta Dürera.
Po śmierci Elżbiety (1653 r.) zamek stał się własnością
margrabiów brandenburskich i całkowicie utracił funkcję reprezentacyjną.
Powoli następował jego upadek. Skrzydło wieprzańskie spłonęło w wyniku
uderzenia pioruna i nigdy już nie zostało odbudowane. Przypadkowe funkcje,
jak magazyn soli w kaplicy zamkowej w XVIII wieku, szpital wojskowy dla
żołnierzy napoleońskich (w latach 1806-07), magazyn zbożowy oraz więzienie
(1833 r), prowadziły do dalszej degradacji obiektu. Dopiero na początku
XX wieku, dzięki staraniom regionalisty i miłośnika przeszłości Karla
Rosenowa, zamek odzyskał częściowo dawną świetność. Po remoncie przeprowadzonym
w latach 30. jego pomieszczenia przeznaczono na siedzibę muzeum z bogatymi
zbiorami archeologii, etnografii, rzemiosła i sztuki pomorskiej oraz przyrody
Bałtyku. Muzeum w zamku istnieje do dzisiaj. Działało nieprzerwanie nawet
w czasie II wojny światowej. Po jej zakończeniu, już 1 lipca 1945 roku,
uroczyście otwarto w zamku Muzeum Regionalne.
Od 1971 roku zamek poddano remontowi kapitalnemu i
zabiegom rewaloryzacyjnym. Prace prowadzono przez Pracownie Konserwacji
Zabytków w Szczecinie przebiegały wieloetapowo i zakończono je dopiero
w 1988 roku. Od tego czasu Zamek ponownie funkcjonuje jako muzeum regionalne.
Zwiedzającym prezentuje wystawy dotyczące sztuki i rzemiosła pomorskiego,
przyrody i gospodarki morskiej, a także sztuki dalekiego wschodu.
|